Chińczycy w Polsce – możliwości biznesowe

Share

Dzisiaj parę słów o nieco innych możliwościach biznesowych, jakie daje współpraca z Chinami. Proponuję, aby na chwilę oderwać się od myślenia o Chinach jako o kraju w którym można kupić (lub sprzedać) wszystko. Wyobraźmy sobie chińską klasę średnią – średnio zamożnych i zamożnych Chińczyków, zafascynowanych Europą i postrzegających nasz kraj (oczywiście w pewnym uproszczeniu)  jako jedną z prowincji cesarstwa o nazwie Unia Europejska. Pomyślmy też w kategoriach skali – ilu ich jest. Ci ludzie jeżdżą, podróżują, kupują, konsumują. To jest potencjalny klient dla polskiego przedsiębiorcy.

Według naszych obserwacji, chińska klasa średnia w Polsce jest potencjalnie zainteresowana:

nabywaniem nieruchomości. Z uwagi na fakt, że w Chinach nie istnieje własność prywatna nieruchomości, własny kawałek ziemi jest ostatecznym wyznacznikiem prestiżu Chińczyka. Do tego dochodzi tradycja. Ziemia zawsze była ważna w kulturze chińskiej.  Posiadać własny kawałek ziemi w Europie – o, to już jest oznaka najwyższego statusu społecznego. Nie sądzę, abyśmy mogli Chińczykom sprzedawać luksusowe apartamenty. Przegramy zawsze konkurencję z Berlinem, Londynem, Paryżem. Może, ewentualnie Kraków dałby radę zainteresować potencjalnego nabywcę. Ale możliwość kupienia chaty z ogródkiem w którym można coś uprawiać, świadomość, że jest się właścicielem kawałka lasu, łąki, stawu – to bez wątpienia jest polskim atutem.

obywatelstwo, prawo stałego pobytu. Zamożny Chińczyk jest zwykle w wieku, w którym pamięta Rewolucję Kulturalną. I dlatego zawsze będzie się bał, że prosperity minie a Zło powróci. I dlatego chce wysłać dziecko na studia za granicę. Dlatego chce mieć w szufladzie drugi paszport. Na wszelki wypadek. Że gdyby coś, kiedyś, to może wsiąść do samolotu i za 6 – 7 godzin wylądować w bezpiecznym miejscu. Nasze Państwo nie dostrzega na razie ogromnego potencjału jaki jest ukryty w tych marzeniach i nie oferuje żadnych ułatwień w zakresie nabywania obywatelstwa przez zamożnych cudzoziemców (takie programy wprowadza wiele państw na świecie), szkoda.

studia w Polsce. Ten wątek wiąże się pośrednio z poprzednim, dotyczącym obywatelstwa lub pobytu. Dzieci zamożnych Chińczyków, przyjeżdżające na studia do Europy to potężny impuls dla lokalnych rynków: to są ludzie którzy płacą za studia; wynajmują (lub kupują ) mieszkania, którzy chodzą na zakupy, bawią się. Wreszcie: to są ludzie, którzy po skończonych studiach albo tu zostaną (bo się ożenią, bo założą biznes) albo wrócą do Chin z obrazem kraju, w którym studiowali i – jeśli zostali tam dobrze potraktowani – staną się jego adwokatami, najlepszą jego promocją. Uważam, że należy koniecznie stworzyć ciekawą ofertę dla chińskich studentów. Oprócz krótkofalowej korzyści w postaci zastrzyku finansowego dla gospodarki, utworzymy w ten sposób najbardziej skuteczny kanał promocji Polski.

– turystyka, wypoczynek. Europa jest modna. Do Europy się jeździ. Do Polski jakby mniej, bo w Polsce jest Wieliczka, jest Auschwitz, jest Kraków. I tyle. A tymczasem zamożni Chińczycy są wyczuleni na punkcie zdrowia i zdrowej żywności. Temu, kto postawi na ekologię i komu uda się wypromować w Chinach polską żywność, agroturystkę, wyjazdy do spa, ten trafi na żyłę złota.

Świetnie, ktoś mógłby jednak zapytać, jak można dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnych chińskich klientów ? Chińskiego nie znamy, latać na targi – bywa drogo, nasze strony www są pozycjonowane przez google, który jest praktycznie nie czytany w Chinach i właściwie zbanowany, nie ma większego sensu tłumaczyć strony na chiński, skoro w Chinach ich nie widać.

Sposobów jest kilka, jednym z takich narzędzi jest utworzony przez nas i naszego chińskiego partnera portal www.warmtarde.com .Jest to strona, która wyewoluowała od obsługi prawnej, do kojarzenia partnerów handlowych. Można na niej – po zarejestrowaniu się jako użytkownik – zamieszczać oferty dla chińskich klientów. Nasz personel przetłumaczy je na język mandaryński i zajmie się ich pozycjonowaniem w Chinach. Aby uniknąć nachalnej reklamy zachęcam do obejrzenia tej strony i zapoznania się z mechanizmem jej działania.

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Refleksje. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Chińczycy w Polsce – możliwości biznesowe

  1. Patryk pisze:

    Czy ten portal pomoże w prowadzeniu sklepu internetowego sprzedającego towar z Chin?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


3 + dziewięć =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>