Zakładamy sklep internetowy w Chinach

Share

 

Na początek kilka oczywistych oczywistości, czyli założeń wstępnych: chińska klasa średnia bogaci się bardzo szybko i dysponuje naprawdę dużymi pieniędzmi, rynek chiński jest wielki i chłonny, europejskie produkty są pożądane w Chinach, gdyż cieszą się opinią ekskluzywnych, wykwintnych i świadczą o prestiżu ich właściciela.

Te – i inne – czynniki  (np. ograniczenia zbytu na nasyconych rynkach europejskich) powodują, że już od kilku lat firmy – nie tylko polskie – zaczynają patrzeć na Chiny jak na największy na świecie rynek zbytu a nie jak na taniego wytwórcę.

Jedną z form sprzedaży, która wydaje się racjonalna jeżeli nie jesteśmy gotowi ponosić potężnych nakładów inwestycyjnych, jest sprzedaż przez Internet.

Przy planowaniu uruchomienia e-sklepu należy jednak pamiętać o kilku sprawach:

  • E-sklep uruchomiony w Polsce i działający w gogle nie będzie w ogóle widoczny w Chinach. Z uwagi na filtry, wiele stron korzystających z hostingu powiedzmy – zagranicznego ( z punktu widzenia Chin) nie jest dostępna w Chinach i nie jest ujmowana w wynikach wyszukiwania największej chińskiej wyszukiwarki – Baidu. Google w Chinach jest praktycznie nieobecny i szkoda zawracać sobie nim głowę; E – sklep dla Chińczyków musi być uruchomiony na Chińskich serwerach i pozycjonowany przez Baidu.
  • Z uwagi na reglamentowanie gospodarki – chiński e- sklep, na chińskich serwerach powinien być prowadzony przez chińską firmę. Firma zagraniczna nie otrzyma zgody na prowadzenie takiej działalności.
  • Pamiętajmy, że Chińczycy płacą w CNY, który nie jest wymienialny a poza tym dzieli się na walutę do transakcji wewnętrznych, którą płaca chińscy konsumenci i walutę do rozliczeń clearingowych w obrocie międzynarodowym (coś jak dawne ECU). Według stanowiska Chińskiego Banku Centralnego, pełna wymienialność juana nie nastąpi przed 2020 rokiem. A to oznacza, że jeżeli sklep internetowy będzie prowadzony bezpośrednio przez polską firmę (czyli zagraniczną z punktu widzenia Chin) to dokonywanie płatności za towar przez konsumentów będzie praktycznie niemożliwe. Problem ten znika, jeżeli e-sklep prowadzony jest przez firmę zarejestrowaną w Chinach.
  • Towar oferowany do sprzedaży musi/powinien być fizycznie dostępny w Chinach; to implikuje kwestię magazynowania towarów oferowanych do sprzedaży. Potrzebna jest nawiązanie jakiejś formy współpracy z chińską firmą, która mogłaby towar składować; co pozwoliłoby na skrócenie czasu realizacji zamówienia. Wadą takiego rozwiązania są koszty, również celne, związane z wprowadzeniem towarów na chiński obszar celny.
  • Kwestie rozpatrywania reklamacji, dokonywania rozliczeń z klientami powinny być rozpatrywane przez lokalną chińską firmę;
  • E –sklep musi działać legalnie, zgodnie z chińskim prawem. W budżecie należy uwzględnić koszty chińskiego prawnika. Należy też mieć na względzie, że koszty obsługi prawnej w Chinach – z wielu powodów – są wyższe niż w Polsce.
  • Marka, brand: należy bezwzględnie skorzystać z pomocy chińskiego specjalisty ds. marketingu i nie zabierać się samemu za wymyślanie marki na rynek chiński. Nie zawsze marka uznana na rynku europejskim kojarzy się dobrze (albo w ogóle kojarzy) chińskiemu konsumentowi. Czasami nazwa jest nie do wymówienia, czasami trudna do zapamiętania, kolorystyka może być niewłaściwa – może istnieć tysiąc powodów dla których dana marka się nie przyjmie w Chinach. Aby oszczędzić sobie rozczarowań, lepiej pójść utartą drogą i od razu stworzyć markę specjalnie dedykowaną na rynke chiński

Wszystko to prowadzi do wniosku, że warunkiem uruchomienia e-sklepu jest:

– poświecenie nieco czasu na etapie opracowywania koncepcji na sporządzenie dobrego business planu i planu marketingowego, opracowanie nowej marki, być może rejestracja logo, w celu zabezpieczenia przed jego kradzieżą;

– założenie w tym celu firmy w Chinach ( w dowolnej formie) co oznacza przejście przez procedurę rejestracji firmy w SAIC (patrz nasze wcześniejsze wpisy w tym temacie);

– konieczność podjęcia współpracy co najmniej z chińskim informatykiem, projektantem, prawnikiem, specjalistą od marketingu, firmą kurierską.

 

Przeprowadzenie takiej operacji zdalnie z Polski nie jest zatem możliwe, jeżeli działa się samodzielnie. Natomiast można założyć e –sklep korzystając z pomocy naszej platformy www.warmtrade.com; Platforma dedykowana jest ułatwianiu prowadzenia biznesu w Chinach a po stronie chińskiej za jej sprawne działanie odpowiada nasz partner, chińska adwokat Jenny Zhang. Możliwe jest zatem powierzenie całości czynności związanych z uruchomieniem e-sklepu specjalistom chińskim, którzy zajmą się przygotowaniem całego procesu.

Skorzystanie z platformy jest łatwe: wchodzimy na www.warmtarde.com i klikamy flagę chińską. Następnie wchodzimy do zakładki „I want to consult” gdzie przedstawiamy zapytanie dotyczące zamawianej usługi. To jeszcze nie jest zlecenie i nie wiąże się z tym obowiązek zapłaty. Dopiero kiedy zostanie określony zakres usług i nastąpi jego wycena strony podpisują umowę a Warmtarde przystępuje do realizacji tzn. do zakładania sklepu internetowego.

Zapraszamy do zapoznania się z możliwościami jakie daje Warmtarde.

 

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Dla Polaków robiących interesy w Chinach, inwestowanie w Chinach, Rozliczenia w juanie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


× 3 = dziewięć

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>